Zeszyt metodologiczny- Walory turystyczne w powiatach i ich otoczeniu



Data publikacji: | 27.07.2023 |
Metodologia badania walorów turystycznych w powiatach i ich otoczeniu i opracowania z tego zakresu dają podstawę do wyciągnięcia wniosków odnośnie do wartości wskaźnika walorów turystycznych powiatu wraz z jego otoczeniem. Wskaźnik ten jest oparty na różnorodnych miarach cząstkowych i dziedzinowych, dzięki którym uwzględnione zostały różne składniki (kulturowe, środowiskowe, związane z infrastrukturą turystyczną (stymulanty) oraz zanieczyszczeniem środowiska i przestępczością (destymulanty)) wpływające na walory turystyczne. Obok wartości wskaźnika walorów turystycznych w powiecie i jego otoczeniu, jak również wartości wskaźników dziedzinowych (walorów kulturowych, walorów środowiskowych, bazy turystycznej oraz czynników destymulujących) metodologia umożliwia także uszeregowanie powiatów według ich miejsca w rozkładzie wartości tych wskaźników, co pozwala na wyodrębnienie grupy powiatów o najbogatszych walorach turystycznych. Na podstawie wyliczonych wskaźników dla powiatów przewidziane jest także wyznaczenie wartości wskaźnika walorów turystycznych dla województw. Zeszyt metodologiczny „Walory turystyczne w powiatach i ich otoczeniu” zawiera opis metodologii odzwierciedlającej stopień koncentracji walorów turystycznych w ujęciu terytorialnym – dla powiatów i pośrednio także dla województw. Opisuje nowatorską metodę pozwalającą na analizę wieloaspektową dla obszarów wyznaczonych w oparciu o jednolite kryteria (powiaty/miasta na prawach powiatu wraz z ich otoczeniem, z wykorzystaniem malejącej funkcji odległości, która umożliwia uwzględnienie walorów turystycznych z otoczenia powiatu). Opracowania statystyczne powstające w oparciu o tę metodologię będą użytecznym źródłem informacji zarówno dla władz samorządowych na poziomie regionalnym (wojewódzkim) i lokalnym (powiatowym lub gminnym), jak i dla władz centralnych, a także dla przedsiębiorców przy podejmowaniu decyzji o rozpoczęciu bądź rozwoju przedsięwzięć turystycznych. Ponadto mogą stanowić wskazówkę dla osób poszukujących ciekawych miejsc na wypoczynek, także takich, które dotychczas nie należały do najliczniej odwiedzanych przez turystów, a dysponują bogatymi walorami turystycznymi. |