Aktywa
Definicja:
Zbiór powstały w wyniku dokonanych w przeszłości operacji obejmujący przydatne gospodarczo, kontrolowane przez jednostkę składniki majątkowe (zasobów), o wiarygodnie ustalonej wartości, które według oczekiwań przyniosą w przyszłości korzyści ekonomiczne. Aktywa bilansu dzielą się na aktywa trwałe i aktywa obrotowe. Od 1 stycznia 2016 r. aktywa obejmują także należne wpłaty na kapitał podstawowy oraz udziały (akcje) własne.
Dodatkowe wyjaśnienia metodologiczne:
Jedna z dwóch części bilansu (druga część to pasywa).
Aktywa dzielą się na:
A. Aktywa trwałe, w skład których wchodzą: wartości niematerialne i prawne; rzeczowe aktywa trwałe; należności długoterminowe; inwestycje długoterminowe; długoterminowe rozliczenia międzyokresowe.
B. Aktywa obrotowe, w skład których wchodzą: zapasy; należności krótkoterminowe; inwestycje krótkoterminowe; krótkoterminowe rozliczenia międzyokresowe.
C. Nalezne wpłaty na kapitał podstawowy
D. Udziały (akcje) własne
Źródło definicji:
- 
						ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości
 Miejsce publikacji: (Dz. U. z 2023 r. poz. 120, z późn. zm.)
- 
						Encyklopedia rachunkowości
 Autor: Klimas Mieczysław
 Miejsce publikacji: Poltext, Warszawa 1997 r.
- 
						Zeszyt metodologiczny. Badania przedsiębiorstw niefinansowych
 Autor: Główny Urząd Statystyczny
 Miejsce publikacji: Warszawa
Pojęcie nadrzędne:
Dziedzina:
Przedsiębiorstwa niefinansowe
GUS – Departament Przedsiębiorstw
e-mail:
 
						 
								 
 
	