Lotnictwo ogólne
Definicja:
Cywilne operacje lotnicze inne niż rozkładowe (regularne) lub pozarozkładowe (nieregularne) handlowe usługi lotnicze. Dzieli się na lotnictwo ogólne handlowe i niehandlowe.
Dodatkowe wyjaśnienia metodologiczne:
W statystykach - zgodnie z klasyfikacją ICAO działalności lotnictwa cywilnego - do handlowego lotnictwa ogólnego zalicza się loty wykonywane w celach fotograficznych, reklamowych, rolniczych, medycznych, badawczych, budowlanych i inne loty związane z wykonaniem profesjonalnej usługi z wyłączeniem usługi transportu publicznego. Oznacza to, że taksówek powietrznych i lotów widokowych nie zalicza się do handlowego lotnictwa ogólnego (kwalifikuje się je do handlowych usług lotniczych, gdyż celem tych lotów jest publiczny, odpłatny lub w ramach najmu, transport pasażerów).
Do niehandlowego lotnictwa ogólnego zalicza się loty szkoleniowe, prywatne, firmowe, umożliwiające skoki spadochronowe, a także międzylądowania techniczne, loty testowe (loty o charakterze niehandlowym przeprowadzane w celu testowania statku powietrznego przed oddaniem go do użytkowania), loty pozycjonujące (loty o charakterze niehandlowym przeprowadzane w celu umiejscowienia statku powietrznego w lokalizacji, z której rozpocznie rozkładowe lub pozarozkładowe loty lub usługi) itp. Do tej kategorii zalicza się ponadto loty państwowe (tj. rządowe, wojskowe, policyjne, służb celnych itp.), jednak nie uwzględnia się ich w statystykach.
Źródło definicji:
-
Słownik statystyki transportu - piąta edycja
Autor: UN - United Nations
Miejsce publikacji: Genewa 2019 r.
Dziedzina:
Działalność transportowa, poczta
Linki do pojęć innych słowników internetowych:
Urząd Statystyczny w Szczecinie
e-mail: