Wskaźnik relacji cen produktów rolnych sprzedawanych oraz cen towarów i usług zakupywanych przez gospodarstwa indywidualne w rolnictwie
Definicja:
Wskaźnik relacji cen ("nożyce cen") - stosunek wskaźnika cen produktów rolnych sprzedawanych do wskaźnika cen towarów i usług zakupywanych.
Dodatkowe wyjaśnienia metodologiczne:
Wskaźniki cen produktów rolnych sprzedawanych wyrażają zmiany średnich ważonych cen skupu i cen uzyskiwanych przez rolników na targowiskach.
Wskaźniki cen towarów i usług zakupywanych wyrażają zmiany cen detalicznych towarów i usług zakupywanych na cele: konsumpcyjne, bieżącej produkcji rolniczej i inwestycyjne.
Wskaźniki cen oblicza się, przyjmując jako system wag strukturę sprzedaży produktów rolnych oraz zakupu towarów i usług z roku poprzedzającego rok badany. Jako systemy wag przyjmuje się w zakresie towarów i usług przeznaczonych na cele:
1. konsumpcyjne - strukturę wydatków (bez spożycia naturalnego) gospodarstw domowych rolników, uzyskaną z badania budżetów gospodarstw domowych;
2. bieżącej produkcji rolniczej - strukturę zakupów dokonanych przez gospodarstwa indywidualne;
3.inwestycyjne - strukturę wydatków pieniężnych ustaloną na podstawie danych o akumulacji, wynikającą z rachunków narodowych.
Źródło definicji:
-
Opracowanie własne Głównego Urzędu Statystycznego
Autor: Główny Urząd Statystyczny
Miejsce publikacji: -
Dziedzina:
Działalność rolnicza
GUS – Departament Rolnictwa i Środowiska
e-mail: