Jak Polska wygląda na tle Unii Europejskiej? Nowe dane pokazują, gdzie jesteśmy dziś



Cyfrowa wersja folderu Polska w Unii Europejskiej 2025 pozwala spojrzeć na dane z różnych dziedzin życia: od demografii i edukacji po rolnictwo i cyfryzację. To przystępny przegląd statystyk, który pokazuje, jak Polska wpisuje się w krajobraz Unii Europejskiej.
Wyższe wykształcenie? Coraz częściej: tak
Blisko połowa osób w wieku 30-34 lata w Polsce ma wyższe wykształcenie. To wynik, który plasuje nas wśród państw, które w ostatnich latach znacząco poprawiły dostęp do edukacji na poziomie wyższym.
Demografia: wyzwania i zmiany
Współczynnik dzietności w Polsce w 2023 roku wyniósł 1,2 dziecka na kobietę, co plasuje nas wśród krajów o najniższym poziomie urodzeń w UE. W tym samym roku Polska odnotowała ubytek naturalny na poziomie –3,7 promila. Statystyczna Polka rodzi pierwsze dziecko gdy ma ok. 29 lat.
Dom rodzinny: zostaję tam na dłużej
Statystyczni Polacy opuszczają dom rodzinny w wieku 27,7 lat w przypadku mężczyzn i 25,7 lat
w przypadku kobiet. To jeden z wyższych wyników w Unii Europejskiej. W grupie osób w wieku 25-34 lata ponad 53,8% osób w Polsce nadal mieszka z rodzicami. Takie dane są zbliżone do tych obserwowanych w krajach południowej Europy.
Na rynku pracy: aktywni i stabilni
Poziom zatrudnienia w Polsce wśród osób w wieku 20-64 lata to 72,5% wśród kobiet i 84,1% wśród mężczyzn. Stopa bezrobocia utrzymuje się na bardzo niskim poziomie – według danych z folderu wynosi 2,9% (mierzona według definicji Eurostatu, tj. badania aktywności ekonomicznej ludności-BAEL). Polska należy również do krajów o jednym z niższych poziomów nierówności dochodowych i różnic płacowych między kobietami a mężczyznami.
Odnawialne źródła energii: coraz ważniejsze
Udział energii ze źródeł odnawialnych w końcowym zużyciu energii brutto w Polsce wyniósł 16,6%. Choć wciąż dzieli spora odległość od liderów rankingu, takich jak Szwecja czy Finlandia, to tempo postępów jest zauważalne.
Zakupy przez internet: bardzo chętnie
W 2024 r. 67,4% dorosłych Polaków robiło zakupy online. To wynik, który zbliża nas do unijnej średniej, która wynosi 71,8%.
Polska w Unii Europejskiej 2025 to nie tylko zestaw liczb, ale również obraz pozycji Polski w najważniejszych obszarach życia społecznego i gospodarczego. Po raz pierwszy dostępny w wersji interaktywnej.