Menu
Ekonomiczne aspekty ochrony środowiska w 2022 roku
31.08.2023
Wielkość nakładów na środki trwałe służące ochronie środowiska w 2022 r. wyniosła ok. 13,9 mld zł (przy 12,4 mld zł w 2021 r.), a nakłady na środki trwałe na gospodarkę wodną osiągnęły poziom ok. 4,0 mld zł (3,3 mld zł w 2021 r.). W roku 2022 nakłady na ochronę środowiska i gospodarkę wodną stanowiły odpowiednio 0,45% i 0,13% PKB (odpowiednio 0,47% i 0,12% w 2021 r.).
Czytaj dalej
Dostawy na rynek krajowy oraz spożycie niektórych artykułów konsumpcyjnych na 1 mieszkańca w 2022 roku
31.08.2023
W 2022 r. dostawy na rynek krajowy mięsa (m.in. wieprzowego, wołowego i cielęcego oraz drobiowego) wyniosły 4642 tys. ton i były wyższe o 6,8% w porównaniu z rokiem poprzednim. Wzrosły zarówno dostawy mięsa surowego ze zwierząt rzeźnych (o 9,1%), jak i dostawy mięsa drobiowego (o 3,5%).
Czytaj dalej
Migracje zagraniczne na pobyt czasowy - wyniki NSP 2021
31.08.2023
Niniejsze opracowanie stanowi prezentację ostatecznych wyników Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań 2021 (NSP 2021) w zakresie liczby ludności przebywającej czasowo za granicą oraz liczby imigrantów przebywających czasowo w Polsce.
Czytaj dalej
Wstępny szacunek produktu krajowego brutto w II kwartale 2023 roku
31.08.2023
Produkt krajowy brutto (PKB) niewyrównany sezonowo w 2 kwartale 2023 r. zmniejszył się realnie o 0,6% rok do roku wobec wzrostu o 6,1% w analogicznym kwartale 2022 r. (w cenach stałych średniorocznych roku poprzedniego).
Czytaj dalej
Walory turystyczne w powiatach i ich otoczeniu
30.08.2023
Celem badania jest zmierzenie walorów turystycznych w powiatach z uwzględnieniem ich otoczenia, z wykorzystaniem nowatorskiej metody pozwalającej na analizę wieloaspektową dla obszarów wyznaczonych w oparciu o jednolite kryteria.
Czytaj dalej
Transport intermodalny w Polsce w 2022 roku
29.08.2023
Transport intermodalny pozwala tworzyć nowoczesne łańcuchy transportowe łączące dwa lub więcej rodzajów transportu w jeden system. Oparty jest on na węzłach stanowiących punkty styku różnych gałęzi transportu uczestniczących w przemieszczaniu towarów bez zmiany jednostki ładunkowej. Im większa liczba węzłów (terminali lądowych i lądowo-morskich), tym łatwiejszy jest dostęp do sieci połączeń.
Czytaj dalej
Pogłębione pytania o aktualne zagadnienia gospodarcze oraz wpływ wojny w Ukrainie na koniunkturę - oceny i oczekiwania. Aneks do publikacji (sierpień 2023)
28.08.2023
W sierpniowym, rozszerzonym badaniu koniunktury pytania dotyczą negatywnych skutków wojny w Ukrainie oraz inwestycji.
Wskazywane przez przedsiębiorstwa główne kierunki inwestowania są zróżnicowane pomiędzy poszczególnymi sektorami gospodarki. Podmioty usługowe najczęściej wskazują na inwestycje w procesy organizacyjne/biznesowe (30,3% wskazań), natomiast na inwestycje w maszyny, urządzenia techniczne i narzędzia wskazują przedsiębiorstwa z sekcji przetwórstwo przemysłowe (74,3%), jednostki budowlane (39,2%), handlu detalicznego (24,9%) i hurtowego (22,4%).
Czytaj dalej
Koniunktura w przetwórstwie przemysłowym, budownictwie, handlu i usługach 2000-2023 (sierpień 2023)
25.08.2023
Ocena sytuacji przedsiębiorstw przemysłowych, budowlanych, handlowych i usługowych (z pogłębioną prezentacją wyników dla sekcji zakwaterowanie i gastronomia) uzyskana na podstawie subiektywnych ocen aktualnej i przewidywanej koniunktury gospodarczej wyrażonych przez dyrektorów ankietowanych firm.
Czytaj dalej