Tegoroczna edycja organizowanych przez Europejską Komisję Gospodarczą ONZ (United Nations Economic Commission for Europe, w skrócie UNECE) warsztatów z udostępniania i komunikowania danych statystycznych odbyła się w Gdańsku miedzy 12 a 14 czerwca 2019. Jej uczestnikami byli eksperci z całego świata – pracownicy urzędów statystycznych, szkół wyższych, banków centralnych i organizacji międzynarodowych (np. OECD, Eurostat).

Oś warsztatów stanowiły trzy sesje, podczas których prezentowano i omawiano najlepsze praktyki w zakresie zarządzania kryzysowego, komunikacji wewnętrznej oraz roli i miejsca departamentu komunikacji w organizacji. Poruszono też kwestie „best practices” w zakresie brandingu jako budowaniu marki statystyki publicznej, a także „szycia na miarę” strategii i ram komunikacji.

Każda z sesji była przeplatana pracami w grupach roboczych, gdzie w niewielkim gronie analizowano poszczególne, poruszane wcześniej zagadnienia. Pozwoliło to na sformułowanie kluczowych wniosków dotyczących dyskutowanych obszarów tematycznych. Ustalono między innymi, że komunikacja wewnętrzna w organizacji pełni nie mniejszą rolę niż komunikacja zewnętrzna i powinna być prowadzona z nie mniejszym zaangażowaniem. Ponadto zwrócono uwagę na potrzebę rozwijania kompetencji komunikacyjnych wśród wyższej kadry kierowniczej instytucji, a także na konieczność opracowania jasnych procedur reagowania na kryzysy komunikacyjne i dostosowania sposobów prezentacji danych do różnych grup odbiorców – wejścia z nimi w dialog, co pozwoli na lepszą identyfikację ich potrzeb informacyjnych. Pewną niespodzianką była przygotowana przez ekspertów GUS i U.S. Bureau of Labor Statistics symulacja prawdziwego kryzysu komunikacyjnego, z którym kazano się mierzyć uczestnikom.

Tradycyjnie już, ostatnia część warsztatów była poświęcona zidentyfikowaniu tematów, które powinny zostać poruszone podczas przyszłorocznej edycji tego wydarzenia. Uczestnicy zaproponowali, aby skupić się na zagadnieniach: udostępnienie a komunikacja (różnice, części wspólne); strategie działań w mediach społecznościowych; docieranie do nowych, potencjalnych odbiorców danych; zmiana w organizacji; segmentacja odbiorców i konstruowanie przekazu dostosowanego do różnych grup; zwiększania kompetencji komunikacyjnych statystyków, w tym sposobów uczynienia z nich „ambasadorów” statystyki publicznej; mierzenie skuteczności prowadzonych działań komunikacyjnych. Dodatkowo – przy aprobacie większości – postanowiono, że jednym z tematów przyszłorocznych warsztatów będą tzw. lessons learned, czyli dzielenie się w gronie uczestników również złymi praktykami, czyli omówienie nie tylko sukcesów i tego co zadziałało, ale także zwrócenie uwagi na sprawy, które zostały już przetestowane bez powodzenia w innych krajach.