Strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Pojęcia stosowane w statystyce publicznej

Pokaż QR Code A A A pobierz stronę jako plik pdf Drukuj

Losowanie warstwowe

Nazwa angielska: Stratified sampling

Definicja:

Dwustopniowa procedura, zgodnie z którą populację dzieli się na subpopulacje (podpopulacje), zwane warstwami, a następnie z poszczególnych subpopulacji niezależnie pobiera się w sposób losowy elementy do próby. W poszczególnych warstwach losowanie może być proste lub zależne. Celem podziału badanej populacji na subpopulacje, czyli inaczej celem warstwowania, jest wyodrębnienie w zróżnicowanej zbiorowości możliwe jednorodnych grup jednostek. Dzięki temu zabiegowi każda z tych grup będzie miała odpowiednią reprezentację w próbie. Ma to szczególne znaczenie zwłaszcza w populacjach silnie niejednorodnych. Poszczególne warstwy powinny być silnie zróżnicowane między sobą i homogeniczne (jednorodne) wewnątrz. Warstwowania dokonujemy tak, aby otrzymane warstwy były rozłączne i aby każda jednostka populacji należała do jednej i tylko jednej warstwy. Cechy warstwujące, na podstawie których następuje podział populacji na warstwy, są powiązane z badaną zmienną (najczęściej są to cechy demograficzne, społeczne, ekonomiczne, itp.). Jedną z najważniejszych kwestii przy stosowaniu schematu losowania warstwowego jest tzw. alokacja próby, czyli rozmieszczenie elementów próby w poszczególnych warstwach. Badacz staje przed problemem, ile jednostek z każdej warstwy i w jaki sposób powinien wylosować do próby. Wyróżnić możemy następujące rozwiązania: alokację proporcjonalną, alokację Neymana (optymalną), alokację równomierną.


Źródło definicji:
  • Badania statystyczne metodą reprezentacyjną
    Autor: Zasępa R.
    Miejsce publikacji: PWN, Warszawa 1962 r.

Pojęcie nadrzędne:

Pojęcie podrzędne:

Dziedzina:
Podstawowe pojęcia statystyczne

Jednostka odpowiedzialna merytorycznie:
GUS – Departament Innowacji
e-mail:
Do góry

Newsletter