Odniesienie do artykułu pt. Statystycy sobie, a fakty sobie („Puls Biznesu”, 30.07.2018 r.)
A A AW odniesieniu do badań, o których pisze w artykule p. red. Katarzyna Kapczyńska poniżej publikuję wyjaśnienia odnoszące się do podnoszonych w artykule kwestii:
Dane dotyczące obrotów ładunkowych, ruchu pasażerów i statków w portach morskich prezentowane przez GUS pochodzą od przedstawicieli statków zawijających do portów morskich i pozyskiwane są za pośrednictwem urzędów morskich, kapitanatów lub bosmanatów.
Dane te, co bardzo istotne, nie uwzględniają:
- statków o pojemności brutto (GT) mniejszej niż 100,
- załadunku bunkru (tj. paliwa dla statków),
- obrotu wewnątrzkrajowego, z wyjątkiem kabotażu (tj. ładunków przewożonych drogą morską pomiędzy polskimi portami morskimi),
- wagi własnej załadowanych i wyładowanych jednostek ładunkowych (np. kontenerów oraz samochodów i wagonów przewożonych w ruchu promowym).
Dane obejmują ładunki przywiezione i wywiezione do/z portów morskich wszystkimi statkami (polskimi i obcymi) w ramach międzynarodowego obrotu morskiego (w relacjach z portami zagranicznymi) i kabotażu.
Obroty ładunkowe w portach morskich jest to łączna ilość masy ładunkowej przemieszczonej przez porty w danym okresie czasu. Informacje przedstawiające obroty ładunkowe w portach morskich obejmują dane o obrotach ładunkowych będących wynikiem działalności zarówno portowych usługowych przedsiębiorstw przeładunkowo-składowych, jak i firm przemysłowo-handlowych zlokalizowanych na terenie portu i przeładowujących głównie własne produkty lub zakupione przez siebie towary.
Dane dotyczące obrotów ładunkowych, ruchu pasażerów i statków w portach morskich pochodzą od przedstawicieli statków zawijających do portów morskich i pozyskiwane są za pośrednictwem urzędów morskich, kapitanatów lub bosmanatów w zakresie zgodnym z Dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/42/WE z dnia 6 maja 2009 r. w sprawie sprawozdań statystycznych w odniesieniu do przewozu rzeczy i osób drogą morską (Dz. Urz. WE L 141 z 6.06.2009 r.) oraz Rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 22 czerwca 2012 r. w sprawie formularza ewidencyjnego oraz formularzy sprawozdawczych dla statków morskich (Dz. U. 2012, poz. 761).
GUS na bieżąco podejmuje tematy i problemy zgłaszane przez inne podmioty (tj. przedsiębiorstwa, urzędy, osoby fizyczne). Wszelkie sygnały dotyczące wątpliwości czy rozbieżności danych dogłębnie analizujemy i weryfikujemy z gestorami danych. Jednocześnie na bieżąco wyjaśniamy i konsultujemy na bezpośrednich spotkaniach również z podmiotami, które zgłaszają nam takie postulaty.
Jednym z przykładów tego typu działania są prace w zakresie wskaźników cen robót i obiektów drogowych oraz mostowych, obliczanych na podstawie sprawozdania C-04, podjęte z:
- Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad,
- Ministerstwem Infrastruktury,
- Ministerstwem Przedsiębiorczości i Technologii,
- Polskim Związkiem Pracodawców Budownictwa,
- Ogólnopolską Izbą Gospodarczą Drogownictwa,
- przedstawicielami przedsiębiorstw,
- Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Rozmowy zaowocowały podjęciem pilotażu badania. Po uzyskaniu wyników pilotażu i szczegółowej ich analizie GUS dokona obliczeń wskaźników cen obiektów drogowych i mostowych oraz podejmie decyzję co do wprowadzenia do programu badań statystycznych zmodyfikowanego badania lub rozpocznie dalsze prace nad wypracowaniem innych zasad metodologicznych.
- wielkości krajowej produkcji,
- imporcie, eksporcie,
- zapasach w magazynach producentów i w przedsiębiorstwach handlowych.
W przypadku niektórych produktów pochodzenia rolnego produkcję pomniejszono o zużycie tych produktów na cele produkcyjne. Dane o poziomie spożycia opracowane metodą bilansową służą ocenie globalnych zmian spożycia żywności w kraju.
Na bieżąco GUS prowadzi badanie wynagrodzeń w następujących zakresach:
- dotyczące całej gospodarki narodowej - obejmujące pełną zbiorowość (dane kwartalne i roczne);
- dotyczące przedsiębiorstw powyżej 9 zatrudnionych, które gromadzi dane w formie zagregowanej odnośnie przeciętnej liczby zatrudnionych w danym okresie sprawozdawczym oraz sumy wynagrodzeń brutto wszystkich zatrudnionych (dane miesięczne, kwartalne, roczne).
Nie uwzględniane są podmioty, które przewożą ładunki głównie na potrzeby np. remontów sieci. Od strony liczby podmiotów różnice te dotyczą 1-2 firm, a w zakresie wielkości przewozów ładunków wahają się w granicach 0,1 – 0,2%.
Rozbieżności w danych są na bieżąco wyjaśniane z Urzędem Transportu Kolejowego.
Ponadto okres przyjmowania korekt danych dokonywanych przez przewoźników kolejowych jest w GUS w dłuższy niż w Urzędzie Transportu Kolejowego (UTK), który jest zobowiązany wydać raport o rynku transportu kolejowego do 30 czerwca danego roku z wynikami za rok poprzedni.
Rzecznik Prasowy Prezesa GUS
/.../ Karolina Dawidziuk