Strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Komentarz do fragmentu artykułu „Nie wycinasz, nie zarabiasz” opublikowanego 12.03.2025 r. w Gazecie Wyborczej

Pokaż QR Code A A A pobierz stronę jako plik pdf Drukuj
19.03.2025

W odpowiedzi na fragment „Zaś Główny Urząd Statystyczny (GUS) nawet nie posiłkuje się informacjami z PIP, a pobiera je od samych pracodawców, które ci muszą obowiązkowo zaraportować po wypadku. Ale tego nie robią, w efekcie dane GUS są kuriozalnie zaniżone. Na przykład w 2023 r. według tej instytucji miały miejsce dwa przypadki śmiertelne w lesie”, który został opublikowany w artykule Gazety Wyborczej pt. „Nie wycinasz, nie zarabiasz” (dostęp online: wyborcza.pl/7,177851,31755534,nie-wycinasz-nie-zarabiasz-praca-na-akord-zabija-polskich.html) z  12 marca br., Główny Urząd Statystyczny informuje, że ze względu na odmienną metodę pozyskiwania danych, liczba wypadków przy pracy zarejestrowanych w zbiorach GUS, ZUS i PIP może być różna[1], dlatego też danych nie należy porównywać wprost.

Podstawowe różnice wynikają z faktu, że Państwowa Inspekcja Pracy podaje liczbę zgłoszonych lub wykrytych w trakcie kontroli zdarzeń wypadkowych zaistniałych w danym roku.

GUS prezentuje liczbę wypadków przy pracy potwierdzonych protokołem ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy lub kartą wypadku, które zostały zgłoszone w danym roku kalendarzowym. Obowiązek sporządzenia Statystycznej karty wypadku Z-KW wynika z Rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej[2], zgodnie z § 5.1. „Statystyczną kartę pracodawca sporządza i przekazuje w terminie 14 dni roboczych od dnia, w którym został zatwierdzony protokół powypadkowy lub w którym sporządzono kartę wypadku”. Obowiązek dotyczy pracowników zatrudnionych na podstawie umów wynikających ze stosunku pracy jak i cywilno-prawnych.

Na podstawie Ustawy o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych:[3] za śmiertelny wypadek przy pracy uważa się wypadek, w wyniku którego nastąpiła śmierć w okresie nieprzekraczającym 6 miesięcy od dnia wypadku. Ponadto za wypadek przy pracy uważa się nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną, powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w związku z pracą, tj.:

  1. podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności lub poleceń przełożonych oraz czynności na rzecz pracodawcy, nawet bez polecenia;
  2. w czasie pozostawania pracownika w dyspozycji pracodawcy w drodze między siedzibą pracodawcy a miejscem wykonywania obowiązku wynikającego ze stosunku pracy.

W celu podniesienia jakości badania wypadków przy pracy GUS dokonuje weryfikacji kompletności danych o wypadkach przy pracy na podstawie danych otrzymanych z PIP i ZUS w postaci rejestrów administracyjnych. Realizowane są również prace związane z poszerzeniem zakresu informacyjnego dotyczącego zdarzeń potencjalnie wypadkowych.

 

[1] Zob.: Różnice w danych statystycznych rejestrowanych w bazach danych GUS, ZUS i PIP, Portal CIOP-PIB [dostęp 13.03.2025 r.]

[2] Rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2022 r. w sprawie statystycznej karty wypadku przy pracy (Dz.U. z 2022 r. poz. 2750)

[3] Ustawa o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (tekst jednolity Dz. U. z 2025 r. poz. 257)



Do góry

Newsletter