Strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Zawsze możesz zmienić te ustawienia.
  • Przejdź do menu głównego
  • Przejdź do treści
  • Przejdź do wyszukiwarki
  • Przejdź do mapy strony
  • Przejdź do treści
  • Strona główna
Logo Główny Urząd Statystyczny Główny Urząd Statystyczny
  • Urzędy Statystyczne
    • US Białystok
    • US Bydgoszcz
    • US Gdańsk
    • US Katowice
    • US Kielce
    • US Kraków
    • US Lublin
    • US Łódź
    • US Olsztyn
    • US Opole
    • US Poznań
    • US Rzeszów
    • US Szczecin
    • US Warszawa
    • US Wrocław
    • US Zielona Góra
  • BIP
  • Kontakt
  • Dla mediów
  • kanał na YouTube
  • profil GUS na Facebooku
  • profil GUS na Twitterze
  • profil GUS na LinkedIn
  • profil GUS na Instagramie
  • English
  • Kontrast
    • Kontrast domyślny
    • Kontrast czarno-biały
    • Kontrast czarno-żółty
    • Kontrast żółto-czarny
Wyszukiwanie zaawansowane

Logo Główny Urząd Statystyczny

  • Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2021
  • Powszechny Spis Rolny 2020
  • Badania statystyczne

Menu główne

Menu
  • Podstawowe dane
  • Opracowania sygnalne
  • Publikacje
  • Bank Danych Lokalnych
  • TranStat
  • SDG
  • Dziedzinowe Bazy Wiedzy
  • STRATEG
  • Portal Geostatystyczny
  • Portal API
  • Dashboard gospodarczy
  • REGON, TERYT

Ścieżka

Strona główna Edukacja statystycznaCo uczeń wiedzieć powinienŚrednie i inne
Menu

Średnie i inne

Pokaż QR Code A A A pobierz stronę jako plik pdf Drukuj
  • Arytmetyczna czy ważona
  • Średnia ważona
  • Średnia, mediana, rozstęp

Arytmetyczna czy ważona?


Idziesz do sklepu, aby kupić 5 kg ziemniaków i 2 kg buraków. Na początku jednak wkładasz do koszyka trzy inne produkty: batonik za 2,6 zł, herbatniki za 3,3 zł i napój za 2,8 zł. Jaka jest średnia cena jednego produktu?





Ten wynik oznacza, że jeśli każdy z produktów kosztowałby 2,9 zł, to za trzy należałoby zapłacić 8,7 zł. Właśnie policzyliśmy średnią arytmetyczną. Jest to najczęściej wykorzystywana miara statystyczna. Kiedy słyszysz lub mówisz słowo „średnia”, to najczęściej chodzi właśnie o średnią arytmetyczną. Liczymy ją w ten sposób, że sumujemy wszystkie wartości, a następnie dzielimy otrzymaną sumę przez liczbę tych wartości, jak w powyższym przykładzie.


W ten sposób można obliczyć średnią właściwie wszystkiego: średnią cenę produktu, średni wzrost, średnią liczbę teatrów w miastach wojewódzkich, średnią liczbę osób w rodzinie itd. Jak każda miara, średnia nie jest idealna. Liczenie średniej daje czasem wyniki, które mogą wydawać się dziwne lub śmieszne – na przykład, że w rodzinie jest średnio 2 i ½  osoby. Jak to ½ osoby?



W niektórych sytuacjach statystycy korzystają również z innych miar niż średnia arytmetyczna. O niektórych dowiesz się w kolejnych artykułach.

Wróćmy do naszych zakupów. Po takiej ilości słodyczy musisz uzupełnić witaminy i mikroelementy. Na kolejnym stoisku kupujesz więc owoce na sztuki: jabłko za 1 zł, gruszkę za 1,5 zł i banana za 2 zł. Już teraz na pewno z łatwością policzysz średnią arytmetyczną. Wynik możesz sprawdzić tutaj.

Podczas liczenia średniej bardzo ważna jest liczba wartości, dla których liczysz średnią. Załóżmy, że wkładasz do koszyka jeszcze jedno jabłko. Teraz w koszyku masz cztery owoce. Czy średnia cena owocu (spośród tych, które masz w koszyku) zmieniła się? Tak. Musisz to uwzględnić podczas obliczeń.


W tym drugim wzorze w liczniku najpierw pomnożyliśmy przez siebie cenę (wartość) i liczbę wystąpień tej ceny (ile owoców danego rodzaju mamy w koszyku), np. cena jabłka 1 zł * 2 jabłka. W mianowniku zaś zsumowaliśmy liczbę owoców. Wynik oznacza, że jeśli każdy z owoców kosztowałby 1,38 zł, to na zakup czterech należałoby wydać 5,5 zł.

Liczby owoców w tym wzorze to wagi naszych wartości. Wartości, którym przypisane są większe wagi mają większy udział w obliczaniu średniej niż dane z mniejszymi wagami. W naszym przykładzie jabłka mają większą wagę (2) niż gruszki (1) i banany (1). Taka średnia to średnia ważona.

Liczymy ją w ten sposób, że każdą wartość mnożymy przez wagę (w naszym przykładzie cenę mnożymy przez liczbę owoców) i sumujemy wyniki mnożenia – tak otrzymujemy licznik ułamka. Następnie sumujemy wszystkie wagi (w naszym przykładzie liczbę owoców) – tak otrzymujemy mianownik ułamka. Na koniec wykonujemy dzielenie i otrzymujemy średnią ważoną.

Zrozumienie różnicy między średnią arytmetyczną a średnią ważoną może na początku sprawić trochę trudności. Spójrz na kolejny przykład.

Wreszcie docierasz do stoiska z warzywami i wkładasz do koszyka 5 kg ziemniaków i 2 kg buraków, w sumie 7 kg warzyw. Cena ziemniaków wynosi 2 zł/kg, a buraków 4 zł/kg. W sumie zapłacisz więc za warzywa 18 zł.

 A jaka będzie średnia cena 1 kg warzyw, które masz w koszyku?

Jeśli policzysz zwykłą średnią arytmetyczną z dwóch cen, to otrzymasz wynik 3 zł/kg.


To oznaczałoby, że jeśli każdy kilogram warzyw kosztowałby 3 zł/kg, to 7 kg kosztowałoby 21 zł. A Ty zapłacisz 18 zł. Coś się nie zgadza! Wynik jest błędny, ponieważ nie uwzględniłeś liczby kilogramów.


Żeby obliczyć średnią cenę musisz podzielić kwotę, którą zapłacisz przez liczbę zakupionych kilogramów. Liczby kilogramów będą wagami, które należy wstawić do wzoru.​





Średnia ważona

Jedziesz ze swoją klasą na szkolną wycieczkę do muzeum. Mieliście do przejechania 100 km. Połowę drogi przejechaliście z prędkością 100 km/godz., ale drugą połowę drogi z powodu robót drogowych przejechaliście z prędkością 25 km/godz. Jaka była Wasza średnia prędkość?


Jeśli policzysz zwykłą średnią arytmetyczną z dwóch wartości prędkości jazdy, to otrzymasz wynik 62,5 km/godz. A to błąd!




Żeby obliczyć średnią prędkość jazdy w km/godz. musisz podzielić liczbę kilometrów, którą przejechaliście przez liczbę godzin, którą to Wam zajęło.

Pierwszą połowę drogi, czyli 50 km, przejechaliście z prędkością 100 km/godz., a więc zajęło to 0,5 godz. Drugą połowę drogi, czyli kolejne 50 km przejechaliście z prędkością 25 km/godz., a więc zajęło to Wam 2 godziny. I takie dane trzeba podstawić do wzoru. Podczas obliczania średniej prędkości jazdy należy więc skorzystać ze wzoru na średnią ważoną.


Prędkość jest naszą wartością, a liczba godzin będzie wagą, którą przypiszemy do prędkości.

W ten sposób wiemy, że przejechaliście całą trasę ze średnią prędkością
40 km/godz.



Średnia, mediana, rozstęp

Jesteśmy kibicami na zawodach lekkoatletycznych. W biegu na 100 m uczestniczyło 5 zawodników. Osiągnęli następujące czasy:

Zawodnik z nr 1: 12,89 s

Zawodnik z nr 2: 15,72 s

Zawodnik z nr 3: 11,54 s

Zawodnik z nr 4: 12,56 s

Zawodnik z nr 5: 13,01 s


Możemy powiedzieć, że zawodnicy, którzy uczestniczyli w biegu to nasza badana zbiorowość. Cecha, którą będziemy badać, to czas w sekundach, w którym zawodnicy przebiegli 100 m.

Na początek uszeregujemy wyniki, czyli ułożymy je w kolejności od najmniejszej do największej.


Zawodnik z nr 3

Zawodnik z nr 4

Zawodnik z nr 1

Zawodnik z nr 5

Zawodnik z nr 2

11,54

12,56

12,89

13,01

15,72


Dzięki temu wiemy, kto pobiegł najlepiej, a kto najsłabiej. Najmniejsza uzyskana wartość – czyli najkrótszy czas w sekundach na 100 m: 11,54 s, to minimum, a największa uzyskana wartość – czyli najdłuższy czas: 15,72 s – to maksimum. Oczywiście w przypadku biegu najlepszy czas to czas najkrótszy, a więc minimum. W ten sposób poznajemy dwie wartości, które opisują nam zbiorowość: minimum i maksimum.

Jeśli mamy minimum i maksimum możemy obliczyć rozstęp, czyli różnicę między maksimum i minimum.

MAX – MIN = ROZSTĘP

15,72 s – 11,54 s = 4,18 s

A jaki był średni czas, w którym zawodnicy pokonali dystans 100 m w tym biegu? Odpowiedź na to pytanie wymaga od nas nieco więcej liczenia. Najpopularniejszą średnią jest średnia arytmetyczna. Liczymy ją w ten sposób, że dodajemy wszystkie wartości, a następnie dzielimy otrzymaną sumę przez liczbę tych wartości.

A więc średni czas w sekundach zawodników w biegu na 100 m to 13,144 sekundy.

Więcej o średniej arytmetycznej i nie tylko dowiesz się w artykule „Arytmetyczna czy ważona?”.

Inną wartością, która może nam powiedzieć o tym, jaka była przeciętna (średnia) wartość badanej cechy jest mediana. Medianę bardzo łatwo wskazać – jest to wartość środkowa w naszym uszeregowanym zbiorze danych.


Zawodnik z nr 3

Zawodnik z nr 4

Zawodnik z nr 1

Zawodnik z nr 5

Zawodnik z nr 2

11,54

12,56

12,89

13,01

15,72

MINIMUM


MEDIANA


MAKSIMUM


Mediana dzieli nam zbiór danych na połowę: tyle samo wartości jest mniejszych od mediany i tyle samo wartości jest większych od mediany.

Być może już to widzisz, że w naszym przykładzie wskazanie mediany nie stanowi problemu, ponieważ mamy nieparzystą liczbę danych. A co, jeśli zawodników byłoby sześcioro? Którą wartość wybrać?

Wtedy bierzemy dwie środkowe wartości i liczymy z nich średnią arytmetyczną.

Wszystkie liczby, które wyznaczyliśmy w tym przykładzie to miary statystyczne, czyli różnego rodzaju wartości liczbowe obliczane na podstawie danych statystycznych.

Dlaczego warto liczyć różne miary?

W ten sposób poznajesz badaną zbiorowość, możesz zauważyć różne prawidłowości i odwrotnie – sytuacje nieprawidłowe, nietypowe. Możesz również zaobserwować, czy wyniki zmieniają się i jak się zmieniają w zależności od miejsca, gdzie były zbierane dane (np. miasto, wieś, różne kraje) czy czasu, w którym były zbierane (np. miesiąc, rok, wiek).

Dzięki liczeniu różnych miar możesz również dokonywać porównań. Załóżmy, że na lekcji w-f zmierzono czas na dystansie 100 m dwudziestu uczniom – dziesięciu z klasy A i dziesięciu z klasy B. Spójrzmy, jakie średnie czasy uzyskali uczniowie.


KLASA

A

B

ŚREDNI CZAS

13,80

13,45


Średnie arytmetyczne nie różnią się tak bardzo. To by oznaczało, że średni poziom obydwu klas jest bardzo podobny. Spójrzmy jednak na inne miary.


KLASA

A

B

ŚREDNI CZAS

13,80

13,45

MINIMUM

11,01

12,15

MAKSIMUM

17,03

14,57

ROZSTĘP

6,02

2,42


Jak widzisz w klasie A wynik najlepszy (czyli najkrótszy czas) jest wyraźnie mniejszy niż w klasie B, a z drugiej strony wynik najgorszy (czyli najdłuższy czas) jest znacznie gorszy niż w klasie B. To oznacza, że rozstęp jest większy dla klasy A niż dla B. 

Jakie mogą być powody takich wyników? Wartości rozstępu mogą wskazywać na to, że w klasie B poziom wszystkich uczniów jest bardziej wyrównany – nie ma tam uczniów szczególnie wyróżniających się – ani znacznie gorszych niż inni, ani znacznie lepszych. Z kolei w klasie A są uczniowie (albo przynajmniej jeden uczeń) sporo słabsi od reszty, ale też są uczniowie (albo przynajmniej jeden uczeń) sporo lepsi. Żeby się dowiedzieć, ilu uczniów jest znacznie gorszych lub znacznie słabszych, musisz przyjrzeć się uszeregowanym wynikom poszczególnych uczniów.


KLASA

A

B

MINIMUM

11,01

12,15


11,22

12,28


12,89

12,89


13,05

13,12


13,18

13,52


13,58

13,58


14,23

13,88


14,85

14,12


16,98

14,38

MAKSIMUM

17,03

14,57


Wyobraź sobie, że szukasz zawodnika, który ma reprezentować całą szkołę na zawodach lekkoatletycznych. Czy będzie to uczeń z klasy A czy B?

Jeśli szukalibyśmy jednego ucznia, który ma największe szanse na zawodach lekkoatletycznych, to zdecydowanie powinnyśmy szukać w klasie A.

Zagraj i poćwicz liczenie średniej, mediany i rozstępu!

  • Edukacja statystyczna
    • Olimpiada Statystyczna
    • Co to jest statystyka publiczna?
    • Historia statystyki
    • Statystyka dla smyka
    • Co uczeń wiedzieć powinien
      • Statystycznie mówiąc...
      • Średnie i inne
    • Edukacja w regionie
    • Wydarzenia
    • Gry edukacyjne
    • Konkurs na najlepszą pracę magisterską i doktorską z zakresu statystyki
    • EMOS - European Master in Official Statistics
    • Polskie parki narodowe w obiektywie statystyki publicznej
    • Scenariusze lekcji
    • Materiały edukacyjne
Do góry

Newsletter

Główny Urząd Statystyczny

Aleja Niepodległości 208
00-925 Warszawa

Godziny pracy Urzędu: 8.15–16.15
Kancelaria: +48 22 608 30 00

Elektroniczna Skrzynka Podawcza


Infolinia Statystyczna:

+48 22 279 99 99
(opłata zgodna z taryfą operatora)
Konsultanci są dostępni
w dni robocze:
pon–pt : godz. 8.00–15.00

Informacja

Godziny pracy Informatorium:
poniedziałek-piątek 8.00–16.00

zamówienia na dane statystyczne


  • Centralna Biblioteka Statystyczna
  • Centrum Informatyki Statystycznej
  • Zakład Wydawnictw Statystycznych
  • Rada Statystyki
  • Rządowa Rada Ludnościowa
  • Polskie Towarzystwo Statystyczne

  • O serwisie
  • Polityka prywatności
  • Deklaracja dostępności
  • Mapa Serwisu
  • RSS
Copyright © 1995-2025 Główny Urząd Statystyczny