Po miesiącach ostrej rywalizacji w końcu znamy wyniki Europejskiego Konkursu Statystycznego. Od czego wszystko się zaczęło...
W październiku 2017 r. Eurostat i 11 krajowych urzędów statystycznych wspólnie rozpoczęli pierwsze tego rodzaju zawody - Europejski Konkurs Statystyczny. Do udziału w Konkursie zgłosiło się ponad 11 000 uczniów w wieku 14-18 lat. Mieli za zadanie rozwiązywać problemy statystyczne, wyszukiwać dane i zmierzyć się z tworzeniem analiz statystycznych. 180 najlepszych uczestników zostało zakwalifikowanych do ostatniej rundy – części europejskiej w celu zaprezentowania swoich krajów. W ostatnim etapie oceniane były przygotowane przez zespoły dwuminutowe filmy, obrazujące ogromne znaczenie oficjalnych statystyk w życiu codziennym i w funkcjonowaniu w społeczeństwie. Wszystkie przygotowane filmy są niezwykle kreatywne i stworzone z poczuciem humoru.

W celu wyboru zwycięzców wśród tylu utalentowanych zespołów, niezbędne okazało się skorzystanie z fachowej wiedzy Europejskiego Komitetu Selekcyjnego. Biorąc pod uwagę wysoką jakość, profesjonalizm filmów i nowatorskie podejście młodzieży, nie było to łatwe zadanie. Jednakże po długich i burzliwych naradach jury wybrało dwa filmy, które wyróżniały się umiejętnością opowiedzenia fascynującej, zabawnej i trafnej historii.

Skład jury

  • Alan Smith, Financial Times, ekspert w wizualizacji danych
  • Alexios Mantzarlis, dyrektor International Fact-Checking Network w Poynter Institute
  • Ineke Stoop, Netherlands Institute for Social Research, przewodnicząca European Statistical Advisory Committee
  • Kerstin Hänsel, Kierownik działu strategii komunikacyjnej, marketingu i corporate design at Destatis, Germany
  • Olga Kusnierska, Szef Komunikacji w Schwarzkopf Stiftung
  • Rob O'Donnell, Członek Zarządu Biura Organizacji European School Student Unions (OBESSU)
  • Sonia Livingstone, Profesor Psychologii społecznej w Departamencie Mediów i Komunikacji w London School of Economics
  • Tim Allen, Pełniący obowiązki szefa działu Komunikacji w Eurostacie

Zwycięzcy grupy B: Uczniowie gimnazjum

Drużyna Pakila9D z Finlandii zajęła pierwsze miejsce w grupie wiekowej (14-16 lat). Film Pakila9D obrazuje rozmowę dwóch studentów o bezużyteczności statystyki. Inny uczeń usłyszał ich pogawędkę i postanowił włączyć się do dyskusji. Poprzez dowcipne dialogi i przykłady z życia wzięte wyjaśnił, dlaczego oficjalne statystyki mają znaczenie zarówno dla polityki, społeczeństwa, jak i jednostek. W końcu przekonuje swoich krytycznych rówieśników, a wraz z nimi jury.
Drużyna JML ze Słowenii uzyskuje drugie miejsce, a trzecie miejsce zajmuje drużyna Moc_zbioru z Polski. W obu przypadkach jury uznało, że poziom zainteresowania wywołany tym przekazem wraz z ich informacyjnym charakterem były elementami wyróżniającymi wszystkie 3 filmy.
To samo dotyczy pozostałych dwóch filmów w pierwszej piątce: zespołu CAT5 z Hiszpanii i zespołu Leostat z Włoch.

Zwycięzcy w grupie A: uczniowie szkół ponadgimnazjalnych

W starszej grupie wiekowej (16-18 lat) pierwsza nagroda trafiła do drużyny toivasnik również z Finlandii. W swoim filmie uczniowie badają rolę oficjalnych statystyk w polityce i podkreślają ich znaczenie w dostarczaniu obiektywnych faktów dla decydentów. Dzięki sprytnym dowcipom i wciągającym efektom wizualnym komunikują swój przekaz tak skutecznie, że jury zostało wciągnięte bez reszty w fabułę filmu.
Drugie miejsce zajmuje zespół Hypothesis z Cypru, natomiast zespół Leonardo z Włoch obejmuje zasłużone trzecie miejsce. W obu filmach przekład teorii w praktykę zaskoczył jury, które było pod wrażeniem treści i poziomu kreatywności.
Duże wrażenie na jury wywarły również pozostałe dwa filmy z pierwszej piątki przesłane przez zespoły: Matinfy z Polski i ALFEGMS3 ze Słowenii.

Dwie zwycięskie drużyny zostaną zaproszone na konferencję Q2018 w Krakowie 26 czerwca, gdzie otrzymają nagrody od Mariany Kotzevy, dyrektora generalnego Eurostatu.

Inicjatywa ma na celu promowanie świadomości w zakresie wiarygodnych statystyk w epoce fałszywych wiadomości. Czyni to poprzez promowanie umiejętności statystycznych i ciekawości wśród uczniów, zachęcając jednocześnie nauczycieli do korzystania z nowych materiałów edukacyjnych, opartych na oficjalnych statystykach.