Strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Koniunktura konsumencka. Styczeń 2016 roku

Pokaż QR Code A A A pobierz stronę jako plik pdf Drukuj
22.01.2016

Rok 2016 rozpoczął się poprawą bieżących i przyszłych nastrojów konsumenckich.

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej wzrósł o 2,3 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -7,0.

Najbardziej poprawiły się wartości składowych dotyczących przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju i finansowej gospodarstwa domowego (wzrost odpowiednio o 5,2 i 3,2 p. proc.). Wyższe wartości odnotowano także dla ocen obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz ekonomicznej kraju (wzrost odpowiednio o 1,9 i 1,2 p. proc.). Nieznacznie pogorszyły się jedynie oceny dotyczące obecnego dokonywania ważnych zakupów (spadek o 0,3 p. proc.).

W porównaniu do stycznia 2015 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 4,7 p. proc.

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej wzrósł o 2,8 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -10,9.

Wszystkie składowe wskaźnika osiągnęły wartości wyższe niż w poprzednim miesiącu. Największy wzrost odnotowano dla ocen przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrost o 5,2 p. proc.), jak również dla przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego i zmiany poziomu bezrobocia (wzrost odpowiednio o 3,2 i 2,1 p. proc.).

W porównaniu do stycznia 2015 r. obecna wartość WWUK jest wyższa o 5,6 p. proc.


Dane w załączonym pliku zawierają zmiany wynikające z korekty danych kwartalnych za 2015 r.

Data modyfikacji 04-06-2016 r.

Wyjdź z archiwum

Do góry

Newsletter