Strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Koniunktura konsumencka - grudzień 2024 roku

Pokaż QR Code A A A pobierz stronę jako plik pdf Drukuj
18.12.2024

W grudniu 2024 r. odnotowano poprawę zarówno obecnych, jak i przyszłych nastrojów konsumenckich w stosunku do poprzedniego miesiąca. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, wyniósł - 16,7a i był o 0,4 p. proc. wyższy w stosunku do poprzedniego miesiąca.

Spośród składowych wskaźnika najbardziej poprawiły się oceny obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów oraz obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrosty odpo-wiednio o 2,7 p. proc. i 1,4 p. proc.). Wyższą wartość osiągnęła również ocena przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrost o 0,1 p. proc.). Niższą wartość niż przed miesiącem odnotowano dla oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadek o 2,1 p. proc.). Bez zmian pozostała ocena przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju.

W odniesieniu do grudnia 2023 r. obecna wartość BWUK jest niższa o 1,5 p. proc. 

W 2024 r. BWUK był o 12,3 p. proc. wyższy w porównaniu do 2023 r., i osiągnął wartość -14,0a.


a Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od –100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie. W okresie 02-11.12.2024 r. przeprowadzono 1339 wywiadów.

Wyjdź z archiwum

Do góry

Newsletter