Dynamika sprzedaży detalicznej w marcu 2017 r.
A A AW marcu br. odnotowano wzrost sprzedaży detalicznej1 w cenach stałych w skali roku o 7,9% (wobec wzrostu o 5,2% przed miesiącem oraz o 3,0% w marcu 2016 r.). W porównaniu z lutym br. miał miejsce wzrost sprzedaży detalicznej o 16,5% (wobec wzrostu przed rokiem o 13,6%).
W marcu 2017 r. odnotowano wzrost sprzedaży detalicznej w cenach stałych w skali roku w większości grup. Wśród grup o znaczącym udziale w sprzedaży detalicznej „ogółem” wysoki wzrost w porównaniu z analogicznym okresem ub. roku zaobserwowano w jednostkach zajmujących się handlem paliwami stałymi, ciekłymi i gazowymi (o 10,2% wobec spadku o 3,5% przed rokiem) oraz w przedsiębiorstwach handlujących pojazdami samochodowymi, motocyklami, częściami (o 11,7% wobec wzrostu o 11,9% przed rokiem). Spośród grup o niższym udziale w sprzedaży detalicznej „ogółem” najwyższy wzrost sprzedaży wykazały podmioty zaklasyfikowane do grupowania „tekstylia, odzież, obuwie” (o 26,9%). Spadek sprzedaży odnotowano jedynie w jednostkach handlujących żywnością, napojami i wyrobami alkoholowymi (o 3,4% wobec wzrostu o 6,4% przed rokiem), co było związane m.in. z tzw. efektem kalendarza (wcześniejsza data Świąt Wielkanocnych w ub. roku).
W okresie styczeń-marzec br. sprzedaż detaliczna zwiększyła się w porównaniu z analogicznym okresem ub. roku o 7,1% (wobec wzrostu o 4,4% w 2016 r.).
Dynamika sprzedaży detalicznej kształtowała się następująco:
Wyszczególnienie |
Ceny stałe |
Ceny bieżące |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
III 2017 |
I-III 2017 |
III 2017 |
I-III 2017 |
||||
II 2017= =100 |
III 2016= =100 |
I-III 2016= =100 |
II 2017= =100 |
III 2016= =100 |
I-III 2016= =100 |
Struktura w % |
|
Ogółem |
116,5 |
107,9 |
107,1 |
116,5 |
109,7 |
109,0 |
100,0 |
w tym: |
|
|
|
|
|
|
|
Pojazdy samochodowe, motocykle, części |
119,5 |
111,7 |
109,3 |
119,2 |
109,3 |
107,5 |
10,9 |
Paliwa stałe, ciekłe i gazowe |
113,7 |
110,2 |
111,1 |
112,6 |
123,6 |
124,5 |
15,1 |
Żywność, napoje i wyroby tytoniowe |
113,8 |
96,6 |
99,0 |
113,5 |
99,3 |
102,0 |
26,5 |
Pozostała sprzedaż detaliczna w niewyspecjalizowanych sklepach |
115,3 |
103,7 |
105,6 |
115,8 |
102,5 |
104,3 |
11,4 |
Farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny |
108,4 |
112,7 |
113,6 |
108,4 |
112,8 |
113,6 |
6,7 |
Tekstylia, odzież, obuwie |
123,8 |
126,9 |
117,4 |
125,9 |
120,3 |
111,3 |
5,9 |
Meble, rtv, agd |
119,4 |
117,7 |
110,4 |
119,5 |
118,1 |
110,7 |
7,7 |
Prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach |
115,5 |
117,5 |
114,0 |
115,6 |
117,8 |
114,1 |
5,2 |
Pozostałe |
124,3 |
110,8 |
106,7 |
124,6 |
110,9 |
106,8 |
9,5 |
1 Dane dotyczą przedsiębiorstw handlowych i niehandlowych o liczbie pracujących powyżej 9 osób. Grupowania przedsiębiorstw dokonano na podstawie Polskiej Klasyfikacji Działalności 2007 (PKD 2007), zaliczając przedsiębiorstwo do określonej kategorii według przeważającego rodzaju działalności, zgodnie z aktualnym w omawianym okresie stanem organizacyjnym. Odnotowane zmiany (wzrost/spadek) wolumenu sprzedaży detalicznej w poszczególnych grupach rodzajów działalności przedsiębiorstw mogą zatem również wynikać ze zmiany przeważającego rodzaju działalności przedsiębiorstwa oraz zmian organizacyjnych (np. połączenia przedsiębiorstw). Nie ma to wpływu na dynamikę sprzedaży detalicznej ogółem.