Strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Dynamika sprzedaży detalicznej w marcu 2017 r.

Pokaż QR Code A A A pobierz stronę jako plik pdf Drukuj
20.04.2017

W marcu br. odnotowano wzrost sprzedaży detalicznej1  w cenach stałych w skali roku o 7,9% (wobec wzrostu o 5,2% przed miesiącem oraz o 3,0% w marcu 2016 r.). W porównaniu z lutym br. miał miejsce wzrost sprzedaży detalicznej o 16,5% (wobec wzrostu przed rokiem o 13,6%).

W marcu 2017 r. odnotowano wzrost sprzedaży detalicznej w cenach stałych w skali roku w większości grup. Wśród grup o znaczącym udziale w sprzedaży detalicznej „ogółem” wysoki wzrost w porównaniu z analogicznym okresem ub. roku zaobserwowano w jednostkach zajmujących się handlem paliwami stałymi, ciekłymi i gazowymi (o 10,2% wobec spadku o 3,5% przed rokiem) oraz w przedsiębiorstwach handlujących pojazdami samochodowymi, motocyklami, częściami (o 11,7% wobec wzrostu o 11,9% przed rokiem). Spośród grup o niższym udziale w sprzedaży detalicznej „ogółem” najwyższy wzrost sprzedaży wykazały podmioty zaklasyfikowane do grupowania „tekstylia, odzież, obuwie” (o 26,9%). Spadek sprzedaży odnotowano jedynie w jednostkach handlujących żywnością, napojami i wyrobami alkoholowymi (o 3,4% wobec wzrostu o 6,4% przed rokiem), co było związane m.in. z tzw. efektem kalendarza (wcześniejsza data Świąt Wielkanocnych w ub. roku).

W okresie styczeń-marzec br. sprzedaż detaliczna zwiększyła się w porównaniu z analogicznym okresem ub. roku o 7,1% (wobec wzrostu o 4,4% w 2016 r.).


Dynamika sprzedaży detalicznej kształtowała się następująco:


Wyszczególnienie

Ceny stałe

Ceny bieżące

III 2017

I-III 2017

III 2017

I-III 2017

II 2017= =100

III 2016= =100

I-III 2016= =100

II 2017= =100

III 2016= =100

I-III 2016= =100

Struktura w %
Ogółem

Ogółem

116,5

107,9

107,1

116,5

109,7

109,0

100,0

w tym:

 

 

 

 

 

 

 

Pojazdy samochodowe, motocykle, części

119,5

111,7

109,3

119,2

109,3

107,5

10,9

Paliwa stałe, ciekłe i gazowe

113,7

110,2

111,1

112,6

123,6

124,5

15,1

Żywność, napoje i wyroby tytoniowe

113,8

96,6

99,0

113,5

99,3

102,0

26,5

Pozostała sprzedaż detaliczna w niewyspecjalizowanych sklepach

115,3

103,7

105,6

115,8

102,5

104,3

11,4

Farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny

108,4

112,7

113,6

108,4

112,8

113,6

6,7

Tekstylia, odzież, obuwie

123,8

126,9

117,4

125,9

120,3

111,3

5,9

Meble, rtv, agd

119,4

117,7

110,4

119,5

118,1

110,7

7,7

Prasa, książki, pozostała sprzedaż  w wyspecjalizowanych sklepach

115,5

117,5

114,0

115,6

117,8

114,1

5,2

Pozostałe

124,3

110,8

106,7

124,6

110,9

106,8

9,5

 

1 Dane dotyczą przedsiębiorstw handlowych i niehandlowych o liczbie pracujących powyżej 9 osób. Grupowania przedsiębiorstw dokonano na podstawie Polskiej Klasyfikacji Działalności 2007 (PKD 2007), zaliczając przedsiębiorstwo do określonej kategorii według przeważającego rodzaju działalności, zgodnie z aktualnym w omawianym okresie stanem organizacyjnym. Odnotowane zmiany (wzrost/spadek) wolumenu sprzedaży detalicznej w poszczególnych grupach rodzajów działalności przedsiębiorstw mogą zatem również wynikać ze zmiany przeważającego rodzaju działalności przedsiębiorstwa oraz zmian organizacyjnych (np. połączenia przedsiębiorstw). Nie ma to wpływu na dynamikę sprzedaży detalicznej ogółem.

Do góry

Newsletter