Strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Dynamika sprzedaży detalicznej w grudniu 2018 roku

Pokaż QR Code A A A pobierz stronę jako plik pdf Drukuj
22.01.2019

Sprzedaż detaliczna1 w cenach stałych w grudniu 2018 r. była wyższa niż przed rokiem o 3,9% (wobec wzrostu o 5,2% w grudniu 2017 r.). W porównaniu z listopadem 2018 r. miał miejsce wzrost sprzedaży detalicznej o 13,2%.

Sprzedaż detaliczna towarów według rodzajów działalności przedsiębiorstwa

Wśród grup o znaczącym udziale w sprzedaży detalicznej „ogółem” najwyższy wzrost w grudniu 2018 r. w porównaniu z analogicznym okresem 2017 r. (w cenach stałych) zaobserwowano w przedsiębiorstwach z grupy „pozostałe” (o 10,4% wobec spadku o 1,3% przed rokiem). Zwiększenie sprzedaży odnotowano także w jednostkach handlujących pojazdami samochodowymi, motocyklami, częściami (o 6,8%), jak również w podmiotach prowadzących  pozostałą sprzedaż detaliczną w niewyspecjalizowanych sklepach (o 5,1%) oraz sprzedających paliwa stałe, ciekłe i gazowe (o 4,8%). Spośród grup o niższym udziale w sprzedaży detalicznej „ogółem” najwyższy wzrost wykazały podmioty zaklasyfikowane do grupy „meble, rtv, agd” (o 8,1%). Spadek sprzedaży odnotowano w jednostkach handlujących żywnością, napojami i wyrobami tytoniowymi (o 2,4%).

W okresie styczeń-grudzień 2018 r. wzrost sprzedaży detalicznej r/r wyniósł 6,2% (wobec wzrostu o 7,3% w 2017 r.).

 

[1] Dane dotyczą przedsiębiorstw handlowych i niehandlowych o liczbie pracujących powyżej 9 osób. Grupowania przedsiębiorstw dokonano na podstawie Polskiej Klasyfikacji Działalności 2007 (PKD 2007), zaliczając przedsiębiorstwo do określonej kategorii według przeważającego rodzaju działalności, zgodnie z aktualnym w omawianym okresie stanem organizacyjnym. Odnotowane zmiany (wzrost/spadek) wolumenu sprzedaży detalicznej w poszczególnych grupach rodzajów działalności przedsiębiorstw mogą zatem również wynikać ze zmiany przeważającego rodzaju działalności przedsiębiorstwa oraz zmian organizacyjnych (np. połączenia przedsiębiorstw). Nie ma to wpływu na dynamikę sprzedaży detalicznej ogółem.

[2] W danych narastających uwzględniono korekty dokonane przez jednostki sprawozdawcze.

Archiwum

Do góry

Newsletter