Opis metodologiczny:
Wynik nominalny sektora instytucji rządowych i samorządowych stanowi różnicę pomiędzy dochodami a wydatkami tego sektora. Równa się on deficytowi/nadwyżce sektora instytucji rządowych i samorządowych zdefiniowanym w Traktacie z Maastricht, zgodnie z Rozporządzeniem Rady (WE) nr 479/2009 z dnia 25 maja 2009 r. o stosowaniu Protokołu w sprawie procedury dotyczącej nadmiernego deficytu załączonego do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, z późniejszymi zmianami. Wynik ten różni się od zadłużenia/wierzytelności netto opracowywanych zgodnie z Rozporządzeniem Rady nr 2223/96 z dnia 25 czerwca 1996 r. dotyczącego Europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych we Wspólnocie (ESA95), z późniejszymi zmianami o przepływy odsetkowe od transakcji pochodnymi instrumentami finansowymi swap.
W celu obliczenia wyniku nominalnego wykorzystywane są głównie dane administracyjne, opisane w PBSSP w badaniu 1.65.19 Notyfikacja fiskalna deficytu i długu sektora instytucji rządowych i samorządowych.
Dane te są wykorzystywane na potrzeby opracowywania wskaźników deficytu/nadwyżki sektora instytucji rządowych i samorządowych oraz jego podsektorów w relacji do Produktu Krajowego Brutto, na potrzeby organów rządowych, samorządowych i innych instytucji oraz na potrzeby przekazywania rocznych raportów do Komisji Europejskiej (Eurostat).
Pojęcia związane:
Miejsce, forma i termin ogłaszania (z uwzględnieniem częstotliwości)
-
Dziennik Urzędowy RP ”Monitor Polski” - komunikat Prezesa GUS – do 16 kwietnia każdego roku - Podstawa prawna
Osoba udzielająca wyjaśnień metodologicznych
Anita Perzyna
nr telef. (22) 608-34-85
e-mail
GUS - Departament Rachunków Narodowych
- ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869, z późn. zm.)