Informacja ogólna o badaniu:
Notowania cen ważniejszych produktów rolnych prowadzone są przez sieć stałych ankieterów GUS na celowo wytypowanych około 400 targowiskach rolnych na terenie całego kraju. Obserwacją objęte są transakcje na lokalnych targowiskach zawierane między rolnikami kupującymi produkty rolne na własny użytek, jak również między rolnikami a ludnością nierolniczą. Efektem badania są uśrednione poziomy cen uzyskiwane przez rolników na targowiskach, obliczone jako przeciętne w skali kraju i poszczególnych województw oraz wskaźniki cen produktów rolnych ogłaszane co miesiąc, za okresy kwartalne, półroczne i roczne.
Dane te wykorzystywane są przez ministerstwa i urzędy centralne, urzędy terenowe administracji rządowej i samorządowej, instytucje międzynarodowe (Eurostat, OECD, FAO), przedsiębiorców, inwestorów, stowarzyszenia producentów, placówki naukowe i edukacyjne, media, osoby indywidualne oraz użytkowników wewnętrznych – statystyków prowadzących inne badania statystyczne.
Termin realizacji badania:
cały rok – badanie ciągłe
Metoda realizacji badania:
Ankietowanie bezpośrednie w miejscu notowań cen, tj. na targowisku. Do rejestracji danych wykorzystywane są urządzenia mobilne (tablety) z dedykowaną aplikacją, z których poprzez sieć następuje transmisja zarejestrowanych danych na serwer GUS.
Zakres zbieranych informacji:
Ceny wybranych produktów rolnych, wytworzonych we własnym gospodarstwie rolnym przez producentów rolnych, sprzedawanych innym rolnikom oraz ludności nierolniczej, w miejscach specjalnie wyznaczonych do tego typu sprzedaży (targowiska).
Dane osobowe zebrane w badaniach:
Dane zebrane w badaniach ankietowych są:
- przetwarzane zgodnie z przepisami RODO – Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE,
- objęte tajemnicą statystyczną na podstawie art. 10 ustawy z dnia 29 czerwca 1995r. o statystyce publicznej, a za naruszenie tajemnicy grozi odpowiedzialność karna określona w art. 54 i 55 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej.
Co się dzieje z odpowiedziami respondenta?
Do danych jednostkowych uzyskanych od respondenta mają dostęp jedynie pracownicy statystyki publicznej, wyłącznie w celu dokonania zestawień, opracowań i analiz.
Udostępnianie danych odbiorcom i publikowanie ich możliwe jest dopiero po zagregowaniu danych jednostkowych, czyli pogrupowaniu ich według określonych kategorii, np.: według grup społeczno-zawodowych (emeryci, pracujący) lub danego przekroju terytorialnego (powiaty, województwa) i usunięciu cech identyfikacyjnych.
Dlaczego realizacja badania ankietowego Notowania cen targowiskowych ważniejszych produktów rolnych jest ważna?
Celem badania jest uzyskanie miesięcznej informacji o poziomach i zmianach cen wybranych produktów rolnych w transakcjach targowiskowych. Dane z badania pozwalają na ocenę ruchu cen, ich wzajemnych relacji oraz opłacalności produkcji rolniczej, zarówno w poszczególnych województwach, regionach i makroregionach, jak i w skali całego kraju. Informacje te mogą być wykorzystywane do podejmowania bieżących decyzji gospodarczych.
Gdzie można znaleźć wyniki badań:
- Strona internetowa GUS:
- Informacja sygnalna:
- Publikacja:
Skup i ceny produktów rolnych;
- Roczniki:
Rocznik Statystyczny Rolnictwa;
Mały Rocznik Statystyczny Polski;
Rocznik Statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej;
- Inne:
Sytuacja społeczno-gospodarcza kraju;
Sytuacja społeczno-gospodarcza województw.