Ankietowe badanie mobilności transportowej ludności na poziomie lokalnym
Praca badawcza ma na celu zastosowanie i przetestowanie – w formie ankietowego badania pilotażowego – zasad metodycznych ankietowego badania mobilności komunikacyjnej oraz ich aktualizację w oparciu o nowe źródła wiedzy zarówno międzynarodowe (Eurostat), jak i krajowe (środowiska naukowe). Badanie pilotażowe będzie przeprowadzone w gospodarstwach domowych na poziomie lokalnym, z uwzględnieniem podziału na obszar wybranego miasta wojewódzkiego oraz pozostałą część województwa.
Celem pracy badawczej jest uzupełnienie dotychczas prowadzonego przez Główny Urząd Statystyczny pomiaru dostępności, jakości i efektywności usług publicznych w zakresie integracji społeczno-zawodowej grup wykluczonych społecznie. Placówki integracji społeczno-zawodowej świadczą usługi publiczne, których celem jest poprawa spójności społecznej poprzez usługi reintegracyjne adresowane do osób niepełnosprawnych lub innych grup zagrożonych wykluczeniem społecznym. W ramach pracy zostaną pozyskane, rozpoznane i zintegrowane zbiory danych od organów administracji rządowej i samorządowej na temat funkcjonowania centrów integracji społecznej (CIS), klubów integracji społecznej (KIS), warsztatów terapii zajęciowej (WTZ) i zakładów aktywności zawodowej (ZAZ), pozwalające na opracowanie wskaźników na poziomie powiatów. Dodatkowo, dzięki pozyskaniu danych o poszczególnych podmiotach świadczących usługi integracji społeczno-zawodowej zostanie rozpoznana i podniesiona jakość danych na poziomie krajowym, które opierały się dotychczas jedynie na zagregowanych danych wojewódzkich.
Opracowanie metodyki i oszacowanie kosztów zewnętrznych emisji zanieczyszczeń do powietrza atmosferycznego ze środków transportu drogowego na poziomie kraju
Celem pracy badawczej jest oszacowanie kosztów zewnętrznych transportu drogowego w zakresie emisji substancji szkodliwych z pojazdów samochodowych do powietrza atmosferycznego na poziomie krajowym. Wyniki pracy badawczej zostaną zaprezentowane dla Polski ogółem oraz dla miast wojewódzkich, dróg miejskich, zamiejskich, autostrad i dróg szybkiego ruchu. Dane te będą mogły posłużyć do analizy:
a) wielkości emisji substancji zanieczyszczających powietrze atmosferyczne, pochodzących ze środków transportowych,
b) kosztów zewnętrznych, ponoszonych na redukcję emisji zanieczyszczeń powietrza wywołanych przez środki transportu drogowego,
c) opracowanego zestawu wskaźników obejmujących następujące obszary tematyczne:
- środowisko naturalne – wskaźniki obrazują ilość zanieczyszczeń emitowanych przez eksploatowane pojazdy samochodowe do powietrza atmosferycznego i określają wpływ na jego skażenie, zmianę krajobrazu, degradację ekosystemów,
- transport – wskaźniki dotyczą taboru samochodowego, jego wieku, zastosowania innowacyjnych rozwiązań technologicznych w motoryzacji oraz przyjaznych środowisku, sieci dróg, jej gęstości i jakości nawierzchni,
- klimat - wskaźniki przedstawiają wielkość emisji gazów cieplarnianych wyrażonych w ekwiwalencie CO2, zwiększającego intensywność efektu cieplarnianego.
Celem pracy badawczej jest rozwój i opracowanie wynikowych wskaźników przydatnych jednostkom samorządu terytorialnego do oceny dostępności usług publicznych oraz opracowanie metodologii badań statystycznych w obszarze usług publicznych w zakresie ochrony zdrowia. W szczególności zostaną zweryfikowane i uzupełnione o kolejne lata (2014 – 2015 i tam, gdzie to możliwe za 2016 r.) wskaźniki opracowane w ramach pracy badawczej Pozyskanie nowych wskaźników z zakresu ochrony zdrowia przydatnych do oceny dostępności i jakości usług publicznych; zostanie przygotowane i przeprowadzone badanie pilotażowe obejmujące podmioty lecznicze świadczące usługi w zakresie badań diagnostycznych oraz rozpoznanie możliwości wykorzystania funkcjonujących rejestrów i źródeł administracyjnych pod kątem poszerzenia zestawu wskaźników o obszar dotyczący zasobów pracy w ochronie zdrowia.
Usługi publiczne w obszarze kultury finansowane przez jednostki samorządu terytorialnego w Polsce
Celem pracy badawczej jest opracowanie metodologii nowego badania, ważnego z punktu widzenia monitorowania realizacji Celu 2. „Spójność” Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego w zakresie usług publicznych w kulturze świadczonych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz wzmocnienia roli kultury dla rozwoju gospodarczego i spójności społecznej jako warunku istotnego dla realizacji Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Badanie uzupełni informacje pozyskane w realizowanym wcześniej badaniu Wsparcie systemu monitorowania polityki spójności i polityki przestrzennej w obszarze dostępności usług publicznych z zakresu kultury o dodatkowe dane, dotychczas niezbierane, na temat usług kulturalnych, realizowanych przez samorządy samodzielnie, we współpracy lub zlecane innym podmiotom.
Pozyskiwanie danych dotyczących technologii niskoemisyjnego transportu miejskiego
Celem pracy badawczej jest uzyskanie informacji w zakresie niskoemisyjnego transportu miejskiego, ruchu pieszego i rowerowego, stanowiących kluczową wytyczną pozwalającą na prowadzenie skutecznej i efektywnej polityki regionalnej przy uwzględnieniu indywidualnego potencjału danego obszaru na drodze transformacji w kierunku gospodarki niskoemisyjnej. Uzyskane w wyniku realizacji badania informacje o niskoemisyjnym transporcie miejskim pozwolą na:
1) Promowanie alternatywnych w stosunku do indywidualnego transportu samochodowego gałęzi transportu jako działania na drodze do zrównoważenia systemu transportowego;
2) Wspieranie ograniczenia odpływu pasażerów komunikacji publicznej w celu zmniejszenia emisji zanieczyszczeń z sektora transportu;
3) Wspieranie działań na rzecz poprawy stopnia zintegrowania dostępności komunikacyjnej poszczególnych dzielnic i obszarów miast;
4) Promowanie działań zmierzających do integracji różnych środków transportu publicznego;
5) Promowanie dobrych praktyk z zakresu organizacji i zarządzania ruchem w transporcie publicznym.