Nazwa badania :
Badanie cen towarów i usług konsumpcyjnych
Informacja ogólna o badaniu:
Efektem badania są wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych przyjmowane jako miara inflacji, ogłaszane co miesiąc oraz za okresy kwartalne, narastające i roczne. Są one wykorzystywane zgodnie z aktami prawnymi, między innymi do waloryzacji wielkości ekonomicznych, do bieżących decyzji gospodarczych przez agendy rządowe, banki i inne instytucje finansowe krajowe i zagraniczne, przez przedsiębiorców, jak i indywidualnych użytkowników danych oraz do innych badań statystycznych.
Termin realizacji badania:
całoroczne – co miesiąc
Co do zasady, notowania ankieterskie odbywają się w dniach 5-22 dzień każdego miesiąca; odstępstwa od tego okresu, tj. wydłużenie, wynikać mogą z układu dni w miesiącu lub z ograniczeń związanych z pandemią koronawirusa SARS-CoV-2.
Metoda realizacji badania:
Ankietowanie bezpośrednie w punktach sprzedaży detalicznej przez ankieterów statystycznych (wstrzymane lub ograniczane na okres obostrzeń wprowadzonych z uwagi na pandemię), telefonicznie, mailowo, dane dostarczane przez gestorów za pośrednictwem łączy internetowych.
Zakres zbieranych informacji:
Ceny płacone przez konsumentów za towary i usługi ujęte na liście reprezentantów do badania w wybranych punktach sprzedaży oraz informacje dodatkowe o tych produktach (np. surowiec, jednostka miary, zakres usługi).
Dane osobowe zebrane w badaniach:
Dane zebrane w badaniach ankietowych są:
- przetwarzane zgodnie z przepisami RODO – Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE,
- objęte tajemnicą statystyczną na podstawie art. 10 ustawy z dnia 29 czerwca 1995r. o statystyce publicznej, a za naruszenie tajemnicy grozi odpowiedzialność karna określona w art. 54 i 55 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej.
Co się dzieje z odpowiedziami respondenta?
Do danych jednostkowych uzyskanych od respondenta mają dostęp jedynie pracownicy statystyki publicznej, wyłącznie w celu dokonania zestawień, opracowań i analiz.
Udostępnianie danych odbiorcom i publikowanie ich możliwe jest dopiero po zagregowaniu danych jednostkowych, czyli pogrupowaniu ich według określonych kategorii, np.: według grup społeczno-zawodowych (emeryci, pracujący) lub danego przekroju terytorialnego (powiaty, województwa) i usunięciu cech identyfikacyjnych.
Dlaczego realizacja badania ankietowego cen towarów i usług konsumpcyjnych jest ważna?
Danymi źródłowymi w badaniu, na podstawie których obliczany jest jeden z najważniejszych wskaźników statystycznych – wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych – przyjmowany jako miara inflacji, są dane o cenach m.in. zbierane z punktów sprzedaży detalicznej oraz wydatki konsumpcyjne gospodarstw domowych pochodzące z badania budżetów gospodarstw domowych. Uczestnictwo w tych badaniach zarówno konsumentów, jak i personelu punktów sprzedaży jest warunkiem niezbędnym do opracowania i udostępnienia użytkownikom statystycznej informacji o inflacji.
Gdzie można znaleźć wyniki badań:
- Strona internetowa GUS:
- Informacja sygnalna:
Wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych (co miesiąc za poprzedni miesiąc);
- Publikacja:
- Roczniki:
Mały Rocznik Statystyczny Polski;
Rocznik Statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej;
- Inne:
Bank Danych Makroekonomicznych.